Kenellä on vastuu taloyhtiön putkiremontissa?

Putkiremontin vastuunjako taloyhtiössä kirja

Putkiremontti on yleisin korjaushanke taloyhtiöissä – vuosittain sellainen tehdään 20 000 suomalaisessa asunnossa. Valitettavan usein putkiremontin vastuut ovat kuitenkin taloyhtiöissä epäselviä. Tietämättömyys voi aiheuttaa lisäkustannuksia, aikatauluviiveitä ja laatuvirheitä, joista kärsivät eniten taloyhtiön osakkaat ja asukkaat. Uutuusopas Putkiremontin vastuunjako taloyhtiössä (Kiinteistöalan Kustannus Oy) auttaa taloyhtiöitä onnistumaan putkiremonttihankkeessa.

Vastuu putkiremonttihankkeen läpiviennistä on aina taloyhtiön hallituksella, joka useimmiten koostuu pääasiassa maallikoista.

”Putkiremontti on ammattilaisten toimintaa aivan samalla tavalla kuin esimerkiksi kirurginen operaatio tai kauppasopimuksen teko. Tavallisella hallituksen jäsenellä ei ole kokemusta eikä tietoa vaativan taloteknisen modernisoinnin läpiviennistä, rakentamisen määräyksistä tai sopimusehdoista puhumattakaan”, kertoo toimitusjohtaja Jari Syrjälä LVI-Tekniset Urakoitsijat ry:stä. Hän on yksi uutuusoppaan tekijöistä.

”Onnistunut putkiremontti suoritetaan aina ajallaan, eikä sen aloittamista kannata viivyttää. Korjaaminen käy sitä kalliimmaksi, mitä kauemmas sen lykkää. Putkiremontti vaatii myös hyvän suunnittelun ja toteutuksen”, Syrjälä jatkaa.

Hallitus kantaa vastuunsa valitsemalla asiantuntijat vetämään hanketta, tarkistamalla tekijöiden taustat ja referenssit sekä valvomalla hankkeen etenemistä. Isännöitsijä toki auttaa tässä.

Pelisäännöt selviksi heti alussa

Hallituksen tulee muistaa, että tarvittavat vastuukysymykset on käytävä urakoitsijan kanssa läpi urakkaneuvotteluvaiheessa. Suomessa rakennusurakoissa noudatetaan Rakennusurakan yleisiä sopimusehtoja (YSE 1998), joissa määrätään toimijoiden vastuista. Ehdoissa ei kuitenkaan määrätä tarkasti käytännön vastuista, jotka ovat tärkeitä hankkeen jouhevan etenemisen kannalta. Putkiremontin vastuut taloyhtiössä -oppaassa kaikki käytännön tehtävät kuvataan selkeästi ja niille nimetään vastuuhenkilöt.

”Pelisäännöt on syytä olla selvillä ennen kuin hanke käynnistyy ja osapuolten tulee olla samalla kartalla läpiviennin velvollisuuksista ja vastuista, ettei niistä tarvitse ryhtyä kiistelemään”, Syrjälä muistuttaa.

Väärin toteutettu putkiremontti ja turha riitely aiheuttavat lisäkustannuksia ja aikatauluviiveitä, joista kärsivät eniten taloyhtiön osakkaat ja asukkaat. Selkeä vastuunjako auttaa välttymään virheiltä.

Vastuut nyt kirjallisena

Uutuusopas Putkiremontin vastuunjako taloyhtiössä kertoo, mitkä ovat taloyhtiön putkiremonttihankkeen vaiheet, ketkä ovat hankkeen osapuolet ja mitä tehtäviä kullekin osapuolelle kuuluu hankkeen kussakin vaiheessa. Opas auttaa jakamaan tehtävät oikein ja toimii muistilistana hankkeen aikana. Oppaan taustalla on joukko pitkän linjan ammattilaisia korjausrakentamisen, isännöinnin, edunvalvonnan ja vakuuttamisen aloilta.

”Toivon, että erityisesti taloyhtiön hallitus perehtyy putkiremontin läpivientiin ja eri osapuolten tehtäviin. Opas on halpa investointi, jos sillä vältetään kymppi- tai satojen tonnien vahingot ja riidat tai ylimääräinen asuminen väistötiloissa”, Syrjälä toteaa.

Putkiremontin vastuunjako taloyhtiössä ilmestyi tammikuussa 2019.

Samankaltaisia uutisia

Rakentavaa sanottavaa.